Drogocenny błonnik

Od wielu lat wiadomo, że błonnik pokarmowy jest ważnym elementem naszej diety – bo choć nie dostarcza nam substancji odżywczych, wpływa dobroczynnie na nasz organizm. Dziś postaramy się wyjaśnić co to jest błonnik pokarmowy, jakie są jego rodzaje i jakie funkcje pełni.

Co to jest błonnik pokarmowy?

Błonnik pokarmowy zwany też włóknem pokarmowym, to zbiór substancji znajdujących się w ścianie komórkowej roślin, owoców i warzyw. W skład tych substancji wchodzą: celuloza, ligniny, pektyny, gumy, śluzy. Ponieważ jest odporny na działanie enzymów w przewodzie pokarmowym człowieka, nie ulega strawieniu, wchłanianiu. Dzięki temu pełni wiele istotnych funkcji dla prawidłowego działania ludzkiego organizmu.

Rodzaje błonnika.

Wyróżniamy dwa rodzaje błonnika:

  •  błonnik nierozpuszczalny w wodzie – celuloza, lignina; występujący w warzywach , ziarnach zbóż
  •  błonnik rozpuszczalny w wodzie – pektyny, gumy, śluzy; jest to głównie błonnik pochodzenia owocowego

Błonnik nierozpuszczalny w wodzie działa jak wypełniacz, absorbuje wodę lecz się w niej nie rozpuszcza. Wędrując przez cały przewód pokarmowy, eliminuje zalegające resztki i działa jak szczotka.

Błonnik rozpuszczalny, który rozpuszcza się w wodzie. Tworzy w naszym organizmie żelową galaretkę o dużej objętości wyściełając ściany przewodu pokarmowego, zapobiegając tym samym drażnieniu ścianek przez trawiony pokarm a także jego przyklejaniu się (co zapobiega niestrawności i gniciu).

Jaką rolę pełnią frakcje błonnika pokarmowego dla naszego organizmu?

Otóż frakcja błonnik nierozpuszczalnego, który działa jak „szczotka” w przewodzie pokarmowym reguluje nam wypróżnienia. Ponieważ przechodzi przez cały układ pokarmowy w praktycznie niezmienionej postaci, ale podczas tej wędrówki wchłania wodę, przez co zwiększa objętość masy kałowej i przyspiesza eliminację niestrawionych resztek.

Błonnik rozpuszczalny zwłaszcza błonnik pektynowy przechodzi cały układ pokarmowy praktycznie w swej niezmienionej postaci wchłania wodę i się w niej rozpuszcza, tworząc ochronny żel. Jego funkcją w układzie trawiennym jest zapobieganie wysuszaniu się mas kałowych, które prowadzi do stanów zapalnych czy zaparć. Przyjmuje się, że do prawidłowego działania układu pokarmowego potrzebne są obie frakcje błonnika w proporcjach 60% błonnika rozpuszczalnego i 40% błonnika nierozpuszczalnego.

Ale to nie jedyna funkcja błonnika. Błonnik rozpuszczalny pektynowy pęcznieje w żołądku, pochłania wodę i daje poczucie sytości. Spowalnia też wchłanianie węglowodanów co pozwala kontrolować stężenie cukru we krwi. Ponadto wykazano, że błonnik pektynowy obniża poziom cholesterolu. A efekt jest tym lepszy, jeżeli błonnik pektynowy jest wysokometylowany (świeży i aktywny).

Dbajmy więc aby nasza dieta dostarczyła nam 30-40g błonnika dziennie ( to dzienna dawka błonnika zalecana przez WHO ), w proporcjach 60% błonnika rozpuszczalnego i 40% błonnika nierozpuszczalnego. Błonnik utworzy nam dobre podłoże dla rozwoju właściwej flory bakteryjnej. Dzięki czemu będziemy czuć się lepiej i zapobiegniemy chorobom cywilizacyjnym takim jak: miażdżyca, cukrzyca czy otyłość.